«Η μοναδικότητα του καθενός μας είναι η διαφορετικότητά μας!»
Η διαφορετικότητα είναι παντού γύρω μας, δεν υπάρχει τίποτε ακριβώς όμοιο στον πλανήτη. Η παρατήρηση είναι αυτή που θα αναπτύξει στα παιδιά την ικανότητα να αντιληφθούν αυτή τη διαφορετικότητα.
Ένας από τους εκπαιδευτικούς στόχους του σχολείου είναι να βοηθήσει το παιδί να ανακαλύψει και να γνωρίσει τον εαυτό του πρωτίστως, ώστε να αναπτυχθεί η αυτογνωσία του και να καλλιεργήσει το σεβασμό του προς τους άλλους. Αναγνωρίζοντας την αξία του εαυτού του και των άλλων θα μάθει να σέβεται και να αποδέχεται τη διαφορετικότητα του άλλου και να αποκτήσει δεξιότητες ενσυναίσθησης.
Στο Νηπιαγωγείο καθημερινά μας δίνεται η ευκαιρία να υλοποιούμε δραστηριότητες που εξυπηρετούν σχετικούς στόχους, όπως η ανάπτυξη της αυτογνωσίας και ενσυναίσθησης, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η καλλιέργεια του «ανήκειν» σε ομάδα, η αποδοχή του διαφορετικού , η συνειδητοποίηση ότι είναι μέλος μιας ομάδας και η συνείδηση του ρόλου στην ομάδα, η απόκτηση της αίσθησης της ασφάλειας κα.
Έτσι και στο σχολείο μας υλοποιήθηκαν πάμπολλες δραστηριότητες από την αρχή του σχολικού έτους και κορυφώθηκαν με την συμμετοχή μας στο έργο etwinning “εγω και συ μαζί είμαστε μοναδικοί».
· Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς δημιουργήσαμε ένα lapbook του εαυτού μας, το οποίο περιείχε το όνομά του γραμμένο σε καπάκια για σύνθεση, χαλάκι γνωριμίας με αυτά που αγαπάνε ,το γενεαλογικό τους δέντρο, τις επιθυμίες τους, τους φόβους και τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά. Επίσης τα παιδιά ζωγράφισαν το πορτραίτο τους και την οικογένειά τους. Το Lapbook αυτό αντιπροσώπευε κάθε φορά το βοηθό της τάξης, ήταν αναρτημένο για μια εβδομάδα στον πίνακα ανακοινώσεων και πάνω σ΄ αυτό παίζαμε παιχνίδια γνωριμίας και μνήμης για το κάθε παιδί που κληρώνονταν βοηθός της τάξης.
Η διαφορετικότητα είναι παντού γύρω μας, δεν υπάρχει τίποτε ακριβώς όμοιο στον πλανήτη. Η παρατήρηση είναι αυτή που θα αναπτύξει στα παιδιά την ικανότητα να αντιληφθούν αυτή τη διαφορετικότητα.
Ένας από τους εκπαιδευτικούς στόχους του σχολείου είναι να βοηθήσει το παιδί να ανακαλύψει και να γνωρίσει τον εαυτό του πρωτίστως, ώστε να αναπτυχθεί η αυτογνωσία του και να καλλιεργήσει το σεβασμό του προς τους άλλους. Αναγνωρίζοντας την αξία του εαυτού του και των άλλων θα μάθει να σέβεται και να αποδέχεται τη διαφορετικότητα του άλλου και να αποκτήσει δεξιότητες ενσυναίσθησης.
Στο Νηπιαγωγείο καθημερινά μας δίνεται η ευκαιρία να υλοποιούμε δραστηριότητες που εξυπηρετούν σχετικούς στόχους, όπως η ανάπτυξη της αυτογνωσίας και ενσυναίσθησης, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η καλλιέργεια του «ανήκειν» σε ομάδα, η αποδοχή του διαφορετικού , η συνειδητοποίηση ότι είναι μέλος μιας ομάδας και η συνείδηση του ρόλου στην ομάδα, η απόκτηση της αίσθησης της ασφάλειας κα.
Έτσι και στο σχολείο μας υλοποιήθηκαν πάμπολλες δραστηριότητες από την αρχή του σχολικού έτους και κορυφώθηκαν με την συμμετοχή μας στο έργο etwinning “εγω και συ μαζί είμαστε μοναδικοί».
· Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς δημιουργήσαμε ένα lapbook του εαυτού μας, το οποίο περιείχε το όνομά του γραμμένο σε καπάκια για σύνθεση, χαλάκι γνωριμίας με αυτά που αγαπάνε ,το γενεαλογικό τους δέντρο, τις επιθυμίες τους, τους φόβους και τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά. Επίσης τα παιδιά ζωγράφισαν το πορτραίτο τους και την οικογένειά τους. Το Lapbook αυτό αντιπροσώπευε κάθε φορά το βοηθό της τάξης, ήταν αναρτημένο για μια εβδομάδα στον πίνακα ανακοινώσεων και πάνω σ΄ αυτό παίζαμε παιχνίδια γνωριμίας και μνήμης για το κάθε παιδί που κληρώνονταν βοηθός της τάξης.
Ομοιότητες και διαφορές των ονομάτων
·
Μέσα από θεματικές ενότητες, όπως «σεισμός», «codeweek», «out of eden learn», «Χριστούγεννα», «απόκριες»,
«Πάσχα», Εθνικές Γιορτές και παγκόσμιες ημέρες (πχ αναπηρίας με τη γνωριμία κώδικα
Braille ), δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να
προσεγγίσουν και να γνωρίσουν τη διαφορετικότητα, μέσα από τα έθιμα και τις παραδόσεις,
τους μύθους ελληνικών και ξένων χωρών και τα επιλεγμένα παραμύθια.
Οι μύθοι του εγκέλαδου
Ο χάρτης της γειτονιάς μου (πρόγραμμα aut of eden learn)
Εβδομάδα κώδικα Κωδικοποιώ με το δικό μου ξεχωριστό τρόπο το όνομά μου
Γράφω το όνομά μου με κώδικα Μορς
·
Μάθανε τι σημαίνει φιλία..κατασκεύασαν την αλυσίδα
της φιλίας, έγιναν αλυσίδα με τα σώματά τους
· Μέσα από τις συνελεύσεις τάξης, με το «τι νέα», τα μικρά βιβλία με τα ελεύθερα κείμενα των παιδιών και άλλες τεχνικές της παιδαγωγικής Freinet, καλλιέργησαν το σεβασμό στους συμμαθητές τους, έμαθαν να παίρνουν το λόγο, τηρούσαν το χρόνο, παρουσίαζαν τις παρατηρήσεις για τη λειτουργία της τάξης και τις σχέσεις τους με τους άλλους, πρότειναν λύσεις, κατέγραφαν, υιοθετούσαν νέες συμπεριφορές.
·
Έμαθαν να επιλέγουν χωρίς ενδοιασμούς, να
ψηφίζουν και να είναι περήφανα για την επιλογή τους
·
Αντιλήφθηκαν μέσα από την ανάλυση πινάκων
ζωγραφικής πολλών ζωγράφων, την διαφορετικότητα του κάθε ζωγράφου, αλλά και τις
διαφορετικές απόψεις των συμμαθητών τους κατά τη διαδικασία της επεξεργασίας
του πίνακα.
·
Δούλεψαν ατομικά για τη δημιουργία ενός έργου
και συνειδητοποίησαν ότι η ομορφιά
κρύβεται στο διαφορετικό, αξιολογούσαν και επιβράβευαν το άλλο παιδί χωρίς
ανταγωνισμό, έπαιρναν και χρησιμοποιούσαν στοιχεία στην πορεία, καμάρωναν και
ένιωθαν ικανοποίηση για ότι δημιουργούσαν
·
Δούλεψαν ως επί το πλείστον ομαδικά για να
συνθέσουν μεγάλους πίνακες ώστε να διακοσμήσουν το χώρο, να φτιάξουν αφίσες για
τις θεματικές ενότητες που επεξεργαζόμασταν, να κατασκευάσουν κάθε φορά που
γιόρταζε ένας συμμαθητής ή μαθήτρια, την ευχετήρια κάρτα. Συγκεκριμένα οι
ευχετήριες κάρτες ήταν μικρά πρότζεκτ, η υλοποίηση των οποίων περιείχε, , την
επιλογή του θέματος (τι επιθυμούσε το παιδί που γιόρταζε), τη δημιουργία ομάδων, τον καταμερισμό των
εργασιών, τη σύνθεση και τη γραφή. Έτσι κατά τη διάρκεια της χρονιάς κατασκευάστηκαν
πολλές γιγαντοκάρτες με θέματα όπως πίνακες ζωγράφων (καντίνσκι, Γαϊτη, Μιρό,
Κουσάμα,Ματίς κ.κα), διάστημα, μπάλες , βιβλιο-κάρτα κα.
Μοιράσαμε στο τέλος τις ομαδικές μας!!!!
Η αγαπημένη μας δραστηριότητα ήταν οι δωροκάρτες μας
·
Έμαθαν να αποδέχονται συμπεριφορές άλλων παιδιών
και να σκέφτονται τρόπους επίλυσης, για να βοηθήσουν τον/την συμμαθητή/τριά τους. Δημιούργησαν βιβλιαράκι για να βοηθήσουν τη συμμαθήτριά τους να έρχεται στο σχολείο χαρούμενη...και το δώρο αυτοκόλλητο..
·
Παρατήρησαν τον περιβάλλοντα χώρου πρασίνου του
σχολείου, εντόπισαν προβλήματα και ανέλαβαν να δημιουργήσουν μια αφίσα,να
γράψουν τα αιτήματα για τη βελτίωση του κήπου και να στείλουν το γράμμα στη Δήμαρχο.
·
Φύτεψαν στον κήπο που δημιουργήσαμε το δικό τους
φυτό, μύρισαν, παρατήρησαν και αντιλήφθηκαν τη διαφορετικότητα στη φύση. Έγιναν
υπεύθυνα και ανέλαβαν το πότισμα σε ομάδες με μεγάλη χαρά.
·
Ανέλαβαν υπευθυνότητες, τα κατάφεραν και ένιωσαν ικανοποίηση, όπως στη
δανειστική βιβλιοθήκη, ο δανεισμός και η επιστροφή του βιβλίου. Δραστηριότητα
που τα έκανε να αντιληφθούν ότι μπορούν να αναλάβουν και να γνωρίσουν τις ικανότητές
τους.
·
Μέσα από το λογοτεχνικό ιστορικό βιβλίο «τα
γκρίζα χρόνια» και την ηρωίδα Άννα, γνώρισαν τη διαφορετικότητα της εποχής του
΄40 και του σήμερα, την Αθήνα του ΄40 και την Αθήνα του σήμερα, αναλύοντας κάθε
φορά τις αναφορές από το ημερολόγιο της ηρωίδας.

Η απόδοση του μηνύματος στην ελληνική γλώσσα έγινε από την Ελληνίδα συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, που γράφει κυρίως βιβλία για παιδιά και έχει βραβευθεί πολλές φορές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το μήνυμα του Λιθουανού συγγραφέα:
«Βιάζομαι!… Δεν έχω χρόνο!… Αντίο!… Ακούμε τέτοιες κουβέντες κάθε μέρα, όχι μόνο στη Λιθουανία, που βρίσκεται στο κέντρο της Ευρώπης, αλλά και σε πολλά μέρη του κόσμου. Συχνά επίσης ακούμε να λέγεται ότι ζούμε στην εποχή της υπέρμετρης πληροφόρησης, της ταχύτητας και της βιασύνης. Αν όμως πάρεις στα χέρια σου ένα βιβλίο, νιώθεις αμέσως διαφορετικά.Φαίνεται πως τα βιβλία έχουν αυτή τη θαυμαστή ιδιότητα- μας βοηθούν να χαλαρώνουμε.Μόλις ανοίξεις ένα βιβλίο και βυθιστείς στα ήρεμα βάθη του, δεν έχεις πια τον φόβο πως όλα περνούν με ξέφρενη ταχύτητα κι εσύ δεν προλαβαίνεις να δεις τι γίνεται. Ξαφνικά, αρχίζεις να πιστεύεις ότι δε χρειάζεται να τρέχεις με τόση βιασύνη για μια δουλειά μάλλον ασήμαντη. Στα βιβλία όλα συμβαίνουν ήσυχα, με μία τάξη καθορισμένη με ακρίβεια.
Διαβάσαμε το γράμμα και αφού μιλήσαμε για όσα μας λέει, δημιουργήσαμε τη δική μας αφίσα μας.
- Εικονογράφησαν μια μικρή ιστορία προσωπικής έμπνευσης,με θέμα τη διαφορετικότητα και δημιούργησαν ένα γιγαντοβιβλίο, με πολύ κέφι, που στόλισε την τάξη.

·
Ενθουσιάστηκαν με την ανακοίνωση της συμμετοχής μας
στο πρόγραμμα etwinning "εγώ και συ μαζί είμαστε μοναδικοί" και συνεργάστηκαν στο
μέγιστο βαθμό για την υλοποίηση.Ο τριγωνοψαρούλης και τα τραγούδια του αγαπήθηκαν πολύ.
·
Παράλληλα με το πρόγραμμα etwinning, υλοποιήσαμε και πρόγραμμα
σχετικό με τα συναισθήματα και τη διαχείρισή τους. Μία από τις πρωταρχικές
ανάγκες των παιδιών σήμερα είναι η προαγωγή της ψυχικής υγείας τους μέσω της καλλιέργειας
δεξιοτήτων επικοινωνίας και επίλυσης συγκρούσεων. Αυτό σημαίνει να μάθουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, να τα
εκφράζουν, να γνωρίσουν τις επιπτώσεις στο σώμα τους και στους άλλους και
κυρίως να μάθουν τεχνικές ελέγχου των συγκρούσεων, βάζοντας όρια στην
συμπεριφορά τους. Στόχος η καλύτερη γνώση του εαυτού τους.
Δημιουργία Lapbook συναισθημάτων
Δημιουργία Lapbook συναισθημάτων
- Αναλύσαμε, παίξαμε και δραματοποιήσαμε πολλά συναισθήματά μας
Συνδέσαμε κάθε συναίσθημα με τις επιπτώσεις στο σώμα μας
Έπαιξαν με το φανάρι του θυμού και έμαθαν να οριοθετούν τη συμπεριφορά τους σε ικανοποιητικό βαθμό.Έγιναν πολύ καλή ομάδα.
·
Για τη λήξη της χρονιάς έμαθαν το τραγούδι «υπάρχουν
χέρια», γνώρισαν τη διαφορετικότητα των συμπεριφορών και κατασκεύασαν ένα
γιγαντοβιβλίο που απεικόνιζε με τα χέρια τους τα λόγια του τραγουδιού.
·
Διαβάσαμε την ιστορία «ένα απλό μολύβι», που
μιλάει για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή, το αναλύσαμε , το δραματοποίησαν,
το αγάπησαν και αφού έγινε διασκευή από πεζό σε ρίμα, το παρουσίασαν στη γιορτή
λήξης, εμπλέκοντας και τους ζωγράφους που είχαμε μάθει.(βλέπε: Καλοκαιρινή γιορτή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου